
Koós Gábor
Koós Gábor 1986-ban született a felvidéki Losoncon. A gimnázium elvégzése után költözött Magyarországra, ahol a Magyar Képzőművészeti Egyetem grafika szakán végezte tanulmányait. 2013–2015 között Derkovits-ösztöndíjban részesült. 2014-ben elnyerte a XXVI. Miskolci Grafikai Triennále Magyar Grafikáért Alapítvány díját, 2015-ben diplomamunkájáért átvehette „Az év grafikája” díjat. A 2020-as Miskolci Grafikai Triennálén az EMMI-díját kapta, 2021-ben pedig a Krakkói Nemzetközi Grafikai Triennálé három nagydíjának egyikét, az Európai Grafika díját nyerte el, amit a magyar művészi grafika kiemelkedő sikereként könyvelhetünk el.
Munkássága egyedi és különleges helyet foglal el a kortárs magyar képgrafika történetében. Frottázs-installációival és nyomataival személyes élményeit, emlékeit dolgozza fel és örökíti meg. A Budapesti Napló XIII. című műalkotását a budapesti Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum gyűjteményében őrzik, ugyanennek a sorozatnak egy másik darabja (Budapest Diary III.) pedig a Miskolci Galéria kortárs gyűjteményében található.
Százados László művészettörténész: Koós Gábor munkássága egyedi és különleges helyet foglal el a kortárs magyar képgrafika történetében.
A tárlat anyagát inspiráló nyugati parti utazás egyik fő élménye az amerikai kontinens léptéke, az épített és a természeti tér teljesen más, az európaihoz képest nagyságrendileg eltérő dimenziója volt. A másik tapasztalat az amerikai levegőben – a művész szerint – mindenütt jelenlévő rasszizmus.

Az USA Diary a művész két másik nagy naplója, a Glasgow Diary (2010) és a Budapest Diary (2013–2016) folytatása. A vizuális napló, mint az új léthelyzetek feldolgozására, ismeretlen terek felfedezésére és megélésére, az ahhoz kapcsolódó benyomások rögzítésére szolgáló módszer is egy korábban kialakított személyes gyakorlat továbbvitele Koósnál. A Miskolcon látható két munka a művész egy hónapos egyesült államokbeli tartózkodásnak útinaplója, lenyomata. A tárlat anyagát inspiráló nyugati parti utazás egyik fő élménye az amerikai kontinens léptéke, az épített és a természeti tér teljesen más, az európaihoz képest nagyságrendileg eltérő dimenziója volt. A másik tapasztalat az amerikai levegőben – a művész szerint – mindenütt jelenlévő rasszizmus.
Az első munkában az amerikai térre reflektálva Koós következetesen viszi tovább a mára névjegyévé vált alkotói módszerét: fametszetek és nyomataik egyedi párokként láthatók a témának megfelelően szokatlan elrendezésben. A másik alkotás esetében gyökeresen szakít a rá jellemző technikával: a digitalizálás és a modern nyomdai technológia négyszínbontására alapozott számítógépes képmanipuláció segítségével generál multiplikatív képsort, amit digitális nyomtatás után manufakturális módszerrel, saját kézzel transzferál az általa előkészített hordozóra. Az így létrejött egyszerre monoton és sokszínű mátrix vizuális monumentalitásával magával ragadja a nézőt: kontemplációra hívja, az alkotásban kódolt mögöttes asszociációk megnyitásával pedig egy olyan globális témában készteti őt reflexióra, amivel egyértelműen túllép a pusztán műfaji kereteken. Bizonyítja, hogy a kortárs grafika nemcsak egy szűk kört érintő technikai/technológiai jelenség, hanem a kortárs képzőművészet élő és egyenértékű megnyilatkozási formája.
Koós Gábor USA Diary címet viselő installatív grafikai sorozatába tartozó alkotásokat már láthatott a magyar közönség 2020-ban az Inda Galériában, azonban a miskolci kiállításnak aktualitást ad a művészi grafika egyik legrangosabb nemzetközi eseményén, a már említett 2021-es Krakkói Triennálén, időközben elnyert díj a Mindketten barnák vagytok, nem fogják észrevenni a különbséget című munkáért. Az elismeréssel Koós Gábor egy szűk elit körhöz csatlakozott, ugyanis a huszonkettedik alkalommal megrendezett, 1966-ban indult seregszemlén eddig csak hat magyar művész grafikáit jutalmazták díjjal (Gross Arnold – 1966, 1968, Vagyóczky Károly – 1972, Maurer Dóra – 1976, Mengyán András – 1978, Haász Ágnes – 1997, 2003), nagydíjat pedig előtte senkinek nem ítéltek oda honfitársaink közül.
- Koos Gabor USA Diary 04 1